torsdag 1 mars 2012

Solvatten och regnperiod

När jag skriver det här öser regnet ner utanför stugan. Det har varit fruktansvärt hett och kvalmigt i dag och vi har egentligen bara väntat på att det skulle braka loss. Efter en tur till stan med ett kort stopp vid en praktikplats, hoppade jag och två av de andra lärarna av vid en marknadsplats, ganska nära hotellet. Jag var tvungen att köpa något riktigt långt att ha på mig i kyrkan på söndag, och här hittade jag en klänning som definitivt räckte ner till golvet. Försäljaren ville ha 55 000 för den men jag prutade ner den till 40 000. Så mycket har jag aldrig gett för en klänning förut, haha!

Den här dagen har ägnats åt mycket planerande av oss lärare. Det är Stefans och Anders sista dag här, innan de drar vidare på fisketur och vad de nu ska hitta på innan de far hem till Sverige. Det blir jag, Magnus från Viskastrandsgymnasiet och Matthew från Kattegattsgymnasiet som tar över ansvaret. Jag är glad att våra elever är så pass vuxna att de inte måste curlas allt för mycket. De är väldigt mogna och tar stort eget ansvar. Men hur det än är måste vi lärare alltid ligga steget före och ha en plan B om det vi tänkt ut inte skulle fungera.

I dag har Jonas legat hemma i stugan efter en natt med några otrevliga toalettbesök. Igår var det Scott. Vi får väl se när det blir lärarnas tur (otur)? Jag tycker dock att jag hade nog i Kina men man vet aldrig vad som väntar runt hörnet…

Imorgon är det tänkt att vi ska åka till en ö som heter Bussi island, där vi ska försöka genomföra ett projekt med s.k. solvatten. Om det kan ni läsa HÄR. Möjligen ska vi sova över natten och har inhandlat 12 stycken illrosa myggnät, för att inte bli helt uppätna av de små odjuren. Hittills har jag fått ett myggbett på vänster pekfinger men det lär väl bli fler.

Eleverna har önskat sig en sovmorgon och den är planerad till söndag. Helgen kommer troligtvis att rinna förbi och sedan är eleverna inne på sin sista praktikvecka. Jag tänker be dem att blogga om sin praktik snart, för det är bara de som kan berätta hur det egentligen känns. De verkar ganska trötta och den där första känslan av att allt är så nytt verkar ha gått över. Nu är det mer jobb med att få sammanboendet i stugorna att fungera. Det är inte helt lätt att dela boende med okända människor och när första fasen av lära-känna är över, inleds en ny fas då man kanske retar sig på varann och måste kompromissa. Det vet vi alla att det kan vara svårt…

Vi har det dock bra här och hälsar så gott till alla på MTG och alla föräldrar, andra släktingar och vänner som är inne på vår blogg och läser. Tack för att ni tittar in. Kommentera gärna! Det är roligt för oss om vi ser att ni läst våra inlägg.

/Erika

5 kommentarer:

  1. Hi Erika,
    Good to hear you're finally "on site", it's most reassuring.
    Can't wait to see the picture of the "haute couture" outfit that cost so much!!
    Sounds like the "honeymoon" period is over for the group, so its getting down to learning to live a "normal" life together and learning to accept each others principles and values. Life isn't black or white, there are many shades of grey, that we all need to learn, not always the need to accept, but respect there is another point of view.
    oops! Sorry, just realised I'm still in English mode! So exhalted over Jonas' blog!
    Hope you can live with that for tonight!
    Take care everyone!
    Group hug! Fiona

    SvaraRadera
  2. Hej Erika,

    det är gott att höra ifrån dig! Det är säkert så, att det är en utmaning för eleverna att leva och bo så tätt ihop en längre tid, med människor de inte känner. Men det är också väldigt utvecklande att försöka komma överens och respektera varandras olika karaktärsdrag. Tröttheten kan dock fresta på humöret.
    Jag hoppas Jonas snart bli bra från maginfluensan. Men som tur är, brukar sådant gå över ganska snabbt. Du skrev ju att Scott var sjuk dagen innnan.
    Jag väntar spänt på fortsatta rapporter från grabbarna, när de är på benen igen!! Sköt om er alla! Bengt//

    SvaraRadera
  3. Hej Erika!
    Morgon solen har kommit svakt över skolans tak.Jag har en kännsla av att idag kommer det att bli varmt. Förhoppningsvis.

    Jag är väldigt glad att du har det bra där.Jag önskar dig lyckliga dagar :)

    Ally

    SvaraRadera
  4. Hej Mamma!

    Jag vill också ha en långklänning, fast inte till kyrkan haha! Hoppas ni får det bra på ön, slipper otrevliga gropar (hehe)och för många myggbett.

    Det är inte bara i Uganda som det är varmt, i Göteborg med! Tjoho, ingen mer vinter på ett tag. Längtar tills du kommer hem! Hoppas du inte blir sjuk där nere, det vore ju inte så kul. Om du blir det får du kurera dig med din pulvernyponsoppa och mariekex.

    Nu ska jag cykla och köpa tvättmedel...vilket någon glömt göra! ;)

    P.S. Länken du försökte lägga ut funkar inte!

    Puss och kram Bella

    SvaraRadera
  5. Hej alla!

    Jodå, visst läser vi era inlägg med spänning. Det är fantastiskt att sitta här i Sverige & följa eran vardag i Uganda. Är faktiskt riktigt avis på er!!!

    Har letat lite information om Bussi island på nätet och förstår att det blir en resa med blandade känslor.Det är mycket fattiga men oerhört tacksamma människor som bor där. Det ni gör där kommer att bli mycket uppskattat & ge er minnen för resten av livet.

    Här i Göteborg har vi haft en helt underbar vårdag, med strålande solsken & knallblå himmel,
    Dom säger att det ska bli lite kallare igen men det gör inget för nu vet vi att våren är nära.

    Skulle nog också kunna tänka mig en sån "dyr" långklänning så du får ge dig ut & shoppa lite till mig Jonas. Storleken vet du eller?

    Ser redan fram emot nästa inlägg från er, sköt om er & må så gott.

    Kram Annika

    SvaraRadera