onsdag 7 mars 2012

Apor och mat

I dag har jag vilat mig vid poolen. Min mage har varit lite orolig, men jag har sluppit sjukdom hittills. Jag har rättat elevers skrivuppgifter och det har varit en skön dag trots allt.

Nedanför poolen brukar ett gäng markattor hålla till och leka en stund på eftermiddagen. I dag var det ganska många som härjade med varandra. Apbarnen lekte och de äldre försökte hålla ordning. Påminde mig en aning om jobbet, hrm... Jag tog en del kort på dem men det verkar omöjligt att ladda upp dem på den här datorn. Vi får se om det fungerar.

I dag har Matthew varit med eleverna på Engsol och Scania, för att se hur det går till och kanske ge ett handtag om det behövdes. Under tiden var jag och Magnus hemma och lagade middag till hela gänget. Vi gjorde vårt bästa för att få till en middag som skulle mätta de hårt arbetande killarna och tjejerna. Det blev en köttgryta av nötfärs och korvar och diverse grönsaker. Ris och bröd till och en underbar morots-tsatsiki som Magnus gjorde. Dessutom förfärdigade han en mangosås och en tomatsallad med koriander som var "to die for". Alla blev riktigt mätta (till och med Jonas!).

I skrivande stund hänger vi i hotellets restaurang där vissa spelar biljard medan andra hänger på nätet och bloggar. Morgondagen är ledig dag eftersom det är Internationella kvinnodagen. En av de anställda mekanikerna tyckte att vi skulle ta med oss några starka kvinnor från Uganda till vårt land, där man inte har vett att se upp till kvinnan. Ungefär så. Klok snubbe tycker jag...

Morgondagen blir alltså fridag och det betyder att det endast är en dag kvar på elevernas praktik. Det har gått väldigt fort är de flesta eniga om. Hemlängtan är mindre än jag väntat mig. Kanske är det den stundande helgens safari och fisketur som hägrar. Vi som ska på safari åker lördag till måndag och det blir svårt att blogga då. Kanske kan Jonas, som ska fiska, göra ett inlägg under helgen...

Slutligen vill jag bara önska alla en god natt! Här är det mörkt sedan länge och jag går till sängs med Tomas Bodström (fniss) eller snarare hans bok.

/Erika (Afrikas drottning)

3 kommentarer:

  1. Hej Uganda

    Här kommer en hälsning från ett vintervitt Göteborg.(Inte riktigt vad man ville!) Vår ena dagen & vinter andra dagen.
    Samtidigt kan jag tänka mig att ni nog vill ha lite "svalka" när ni kommer hem.

    Kul att höra att även Jonas lyckades att bli mätt, här har det varit så lugnt, ingen som hela tiden frågar "vad blir det för mat? & när är maten klar?"(Ha,Ha)

    Även här är det ju internationella kvinnodagen, men inte är man ledig för det, men Metall delar ut rosor(alltid något).

    Ha det så bra på safarin & fisket, vill gärna se många kort på alla djur & fiskar ni lyckas att se.

    Jonas, du får hålla bloggen vid liv, den är så ROLIG att följa!!!!

    Kramar Annika,Tommy & Hannah

    SvaraRadera
  2. Hej Mamma.

    Duktig du är som rättar arbeten trots att du är på "semester"!

    Här ligger man inte vid poolen och göttar sig, utan stretar fram i regn och snö tyvärr. Inte alls mysigt. Igår hade jag solglasögon och uppknäppt jacka och idag har jag alla kläder i hela garderoben (vilket säger en hel del).

    Vilken härlig mekaniker. Jag tycker vi borde vara lediga med. Dock inte för att det är kvinnodag utan för att det är skönt. Jag tycker inte att man ska behöva en dag av 365 att "hedra" kvinnan på. Det är väl inte mannens dag de andra dagarna eller?

    Hoppas du inte blir sjuk, en orolig mage kan man ju leva med!

    Puss och Kram, Bella

    SvaraRadera
  3. Hej Erika,
    Ligg lite mer vid poolen, det är du värd!! Ni får säkert en spännande avslutning med safarin och fiske och många fina bilder på djuren.
    Jag önskar er alla en fin avslutning på er vistelse!
    MTG-kollegan Bengt

    SvaraRadera