söndag 4 mars 2012

Sista arbetsveckan

I dag vinkade vi av eleverna vid bussen i två omgångar, precis som alla andra arbetsdagar här i Kampala. Vi känner oss som mamma och pappor till våra fina ungdomar som är så duktiga och sköter sig så bra. I dag följde Matthew, lärare på Kattegattsgynasiet i Halmstad, med till Toyota för att jobba tillsammans med eleverna. Det är skönt att ha en duktig fordonslärare med på resan. Han kan fråga om sådant som jag och Magnus inte har en aning om. Vi kan förhoppningsvis bidra med annat, i egenskap av lärare i gymnasiegemensamma ämnen.

Helgen på Bussi island var, som Jonas skrev, intressant och givande. Att se alla dessa fattiga människor och deras behov av hjälp var lite omskakande. Det är lätt att det blir ett "vi-och-dom"-perspektiv och detta är vi medvetna om hela tiden. Jag försöker tänka på att uppträda så att det inte hela tiden blir ett tacksamhetsläge där vi är de vita goda hjälparna. Vi lär ju oss också en massa saker här och jag känner mig mycket ödmjuk inför afrikanernas lugn och tempot som är mindre stressigt än hemma i Sverige. En stor eloge åt Jonas och Scott som var hur duktiga som helst när de berättade för öns befolkning om hur solvattendunkarna fungerade. Bra engelska och säkra presentationer. Jag fick en tår i ögat när de stod där och bara var sååå bra! (Torkade den i smyg!)

Jag har också förstått hur bra vi har det med dusch, bad, rena toaletter, mat och fina boenden. I Kina fanns det också "hål-i-marken"-toaletter vilket egentligen är mer hygieniskt än att sätta rumpan på en smutsig toalettsits där gud-vet-vem suttit innan. Pricksäkerheten övas upp liksom mina benmuskler (vilket behövs). Dock - jag uppskattar spoltoaletter!

Vi har väldigt roligt här och göteborgsgänget skrattar ständigt. Åt varann och oss själva. Vår humor är lite udda, men vi har ju definitivt satt en stämpel på oss själva som vitsare på låg nivå. När någon av oss sätter igång att ordvitsa hänger de två andra på direkt. Som svensklärare kan jag ju bara jubla! Jag vet ju hur utvecklande det är för språket att leka med ord och göra kopplingar. Det är gratis språkutveckling och himla kul! Dåliga vitsar där poängen går ut på att någon fått kramp i öronen dras också och stämningen är på topp!

Vi besökte en marknad igår där diverse presenter inhandlades. Som enda kvinnliga läraren har jag fått agera personal shopper åt flera i gänget. Skyll alltså på mig om presenteran är i fel storlek eller färg...

Nu ska jag sätta mig och rätta prov och kanske få lite sol på köpet. Ha en god dag alla m'zungos och glöm inte paraplyet.

7 kommentarer:

  1. Tjenare! Fredrik undrar var du (Scott) vill eller skall praktisera när du kommer hem.

    MVH Jesper o Henke

    SvaraRadera
    Svar
    1. Äh, sätt honom i kassan på ICA Maxi, haha!

      Radera
    2. Tjena Henke!
      Jag ska vara på Scania som vanligt hade jag tänkt mig!!

      MVH Scott

      Radera
  2. Hej på er, kul att höra att det går bra där nere hos er. Och tiden bara springer förbi, bara drygt en vecka kvar! Jonas! du kan börja fundera på om det är något speciellt du vill äta på onsdag kväll när du kommit hem. Gött att ni tar ansvar för Göteborgshumorn! Sen kan jag berätta något som inte är ett skämt, när jag och Annika var ute och promenerade förut idag så upptäckte vi en säl som låg på ett isflak precis utanför TV-huset i älven! Västnytt var där och filmade och sen såg vi det på TV! Ovanligt! Ha det gött!

    SvaraRadera
    Svar
    1. För att spä på Gbg-humorn måste jag ju då kommentera att det måste ha varit en säl-lsam syn! /Erika

      Radera
  3. Hej hej, vad jag är sugen på är en så rejäl köttbit ni bara kan hitta. Gärna fräscht kött från saluhallen, kanske plankstek? (Jonas som skriver från Erikas konto)

    SvaraRadera
  4. Hej Alla Goa Gubbar (inkl. Erika, så klart!)

    Undrar vad som önskas för hemkomstmiddag för dig Scott?

    Härligt att höra att Göteborgsvitsar är på topp! Gilla "säl" kommentaren Erika!

    Hoppas Ni ha en fortsätt bra vecka! Några planer till helgen? Är det safari? Glöm inte kameran!

    Må så gott!
    Kram till Er alla,
    Fiona, Ulf o Natalie

    SvaraRadera