lördag 3 mars 2012

Bussi, veckans ris & ros

Ännu en vecka nerskriven i historieböckerna, och det är dags för en ny. Jag måste erkänna att tiden går väldigt mycket snabbare än vad man trodde den skulle göra, och man har svårt att få tiden att räcka till!

Den här helgen har vi varit ute på Bussi Island, i samband med vårt projekt Solvatten. Väl på Bussi Island så blev vi omhändertagna av öns enda skolas rektor, ett gift missionärspar från Erikshjälpen, samt även två volontärtjejer vid namn Sofie och Linn.


Vi var inte där ute speciellt länge, fredagskvällen som vi anlände så gjorde vi inte så mycket förutom att äta, ha det trevligt och lägga sig i tid.
På lördagsmorgonen så vaknade vi alla tidigt, för det var idag vi skulle få en rundtur av de närliggande bydelarna, och det var även nu vi skulle presentera och ge bort Solvatten för vissa bybor, däribland en klinik. Efter att projekt Solvatten var avslutat så gav vi bort sakerna vi hade med oss, bland annat kläder, kepsar, skrivblock osv. Vi bestämde oss för att Ericshjälpen och skolan skulle kunna göra en rättvisare utdelning än vad vi skulle kunna göra, och lämnade då sakerna till deras ”befogande”.


En annan gåva jag, Scott och Erika lämnade var Göteborgsvitsar. Vi satt hela kvällen, frukosten och lunchen och överöste alla med riktigt bra Göteborgsvitsar. Konstigt nog så skrattade ingen förutom vi tre, men man kan väl inte begära att icke Göteborgare kan det där med humor?

Förövrigt så börjar en hemlängtan krypa sig på, men det är ju knappt en vecka kvar, och man har ju redan varit här i över två veckor så den sista tiden vi har kvar bör väl inte vara något problem?

Veckans ris tilldelar jag de oroliga magarna vi har haft. Nästan alla har haft eller har oroliga magar, hoppas att det släpper illa kvickt!

Veckans ros tilldelar jag de nya lärarna som har kommit ner, de har skött lärarbytet perfekt och de är en mycket rolig trio som man både kan lägga förtroende hos, men även prata och skoja som kompisar sinsemellan.


En apa som var på besök när jag låg i sjuksäng på Torsdagen, han hade hela sin familj med sig men dom var lite mer kameraskygga!

Ett fint kort jag tog vid skymning på Bussi Island, naturen var verkligen vacker där ute!


3 kommentarer:

  1. Hej Jonas!
    Hur såg det ut där i Bussi Islansd, var dem mycket fattiga?
    Jag saknar dig :(

    Kram din syster Hannah :)

    SvaraRadera
  2. Hej Jonas,

    ja, ni får vara med om mycket där nere och det är intressant att läsa om det ni skriver. Nu är det inte många dagar kvar. Hoppas den sista tiden där nere också blir bra!
    Hälsa alla! Bengt

    SvaraRadera
  3. Jag vill nog återgälda rosen till Jonas och Scott som sköter sig så bra att jag nästan får en tår i ögat ibland, när jag ser er "in action". Ni skötte er så bra på ön och er frökens stolthet visste ingar gränser. Ni är artiga, roliga och skötsamma i en perfekt kombo!

    SvaraRadera